Polski  English
HomeKonkurs wokalnyJury 2017Martin Gester

Martin Gester

Osobowość artystyczna Martina Gestera została ukształtowana poprzez obcowanie z dużą liczbą zapomnianych dzieł, które stały się dla niego źródłem pytań i dociekań. Dzisiaj ta osobowość odciska piętno na jego interpretacji repertuaru głównego nurtu, kiedy prowadzi swój zespół lub gdy występuje jako dyrygent gościnny czy też solista w kameralistyce. Ze swoim wielostronnym przygotowaniem literackim, muzycznym, instrumentalnym (gra na organach i klawesynie) oraz wokalnym, pasją do historii i dbałością o tradycję ustną, zacięciem do tańca i teatru oraz szczególnym zainteresowaniem przywrócenia powiązań między kulturami i dyscyplinami, które zwykle rozdziela się, powraca na swój własny sposób do barokowego ideału artysty:  otwartego, wieloaspektowego, humanistycznego.
W 1990 roku założył w Strasburgu Le Parlement de Musique. Zdobył pierwsze doświadczenia w dziedzinie prowadzenia zespołu instrumentalnego, a następnie jako dyrygent gościnny pracował z coraz większymi zespołami. Obecnie pod jego batutą powstają wykonania  zarówno  Vespers Monteverdiego jak i muzyki wokalnej Scarlattiego, Haendla, Glucka czy Mozarta, Pasji J. S. Bacha czy symfonii Haydna czy Mendelssohna. Dyrygując Le Parlement de Musique dokonał około czterdziestu nagrań, z których większość stanowią objawienia mało znanych dzieł muzycznych, nagradzanych przez prasę międzynarodową, w rozmaitych repertuarach. Jednocześnie kontynuuje karierę solową jako organista recitalowy i muzyk kameralny, grając na klawesynie i fortepianie. W 1998 roku rozpoczął szczególnie owocną współpracę z polską orkiestrą barokową Arte dei Suonatori. Ich regularna praca nad koncertami barokowymi na przestrzeni kilku lat zaowocowała w 2007 roku nagraniem dwunastu koncertów Concertena Grossi op. 6 dla szwedzkiej wytwórni muzycznej BIS. Wydanie, które zwróciło uwagę międzynarodowych krytyków specjalistów z BBC Music Magazine, Classic FM, Forum Fono, Alte Musik Aktuell, Tokkata, Diapason, Le Monde de la Musique, Orfeo , etc., stało się wstępem do realizacji innych projektów, w tym uwertury Telemanna (2012),  Weneckich świąt i, niebawem, muzyki instrumentalnej Johna Schoberta.
Martin Gester uczy praktyki wykonawczej w Conservatoire de Musique de Strasbourg i prowadzi kursy mistrzowskie. Folgując swojej naturalnej skłonności do łączenia badań, interpretacji i pedagogiki, założył jako uzupełnienie Le Parlement de Musique, studio wokalne Génération Baroque, instytucję, która ma na celu kształcenie młodych muzyków, rozpowszechnianie ich wykonań i wskazywanie drogi profesjonalnej kariery.